Friday, October 19, 2018

Ikan sungai



Kenangan admin bersama Almarhum nek Bojeng dikebun iaitu di Jagoi, Bau merupakan kenangan dan pengalaman yang sukar admin lupakan.

Satu ketika semasa mengikuti Almarhum nek Bojeng ke kebun untuk melihat perkembagan anak koko dan itik dikebun, kami telah bermalam dipondok kebun yang pada masa itu dihuni oleh pak awie dan isterinya mak seliah.

Maka timbullah pengalaman dan ilmu yang diperturunkan Almarhum tentang kehidupan disungai jagoi. Kata Almarhum kalau sesat dalam hutan kita mestilah cari punca sungai. Ini kerana sungai merupakan sumber kebanyakkan kehidupan yang dapat membantu kita bertahan lama jika untuk hidup dihutan.

Kali Ini, ilmu yang dikongsi Almarhum adalah cara untuk mendapatkan Sumber ikan dengan mudah. Almarhum nek Bojeng memberi tahu admin, semasa berjalan ditepi sungai, carilah tempat pohon buluh jika ada, jika tiada cari buluh yang hanyut atau lekat ditebing sungai yang redup.

Cuba lihat didalam lubang buluh yang telah hampir reput tersebut, jika bernasib baik pasti ada rezeki jika diizinkan Allah. Kebiasaannya, ikan akan menjadikan lubang pada batang buluh sebagai tempat perlindungan. Maka jika ada rezeki kita, pastinya ikan tersebut boleh menjadi hidangan pelapik perut buat sementara.

Tempat sungai yang berpokok buluh biasanya redup dan juga mudah untuk kita mencari tekoyong atau siput sebagai hidangan.

Nanti admin akan sambung cerita ikan ini jika ada masa terluang, kerana ada satu kisah lucu yang dialami admin bersama Almarhum nek Bojeng, mak seliah dan pak awie setelah Almarhum nek Bojeng berjaya mendapat seekor ikan dalam batang buluh ditepi sungai dikebun jagoi.

Admin
posted from Bloggeroid

No comments:

Mesyuarat dan aktiviti PSMA S12 bagi Tahun Januari 2024

 Syukur Alhamdulillah, Mesyuarat bagi peringkat Cawangan PSMA Spring12 bagi Cawangan Samariang Aman / BBS, Cawangan SK Gersik dan Cawangan B...