Sunday, October 21, 2018

Ikan Sungai (part 2)

Setibanya ikan yang diperolehi dibawa ke pondok kebun, ikan tersebut pun diserahkan Almarhum nek Bojeng kepada man seliah iaitu menantu beliau untuk disiang. Setelah disiang, ikan itu diberikan kepada almarhum untuk dimasak.

Sebelum memasak, almarhum member tahu pak awie dan mak seliah ikan tersebut tidal boleh dimakan oleh budak, orang berkahwin terutama sekali yang ada penyakit lelah.  Maka, dimasaklah ikan tersebut dengan lempah rebus (singgang).

Setibanya masa untuk makan tengahari, hidangan pun dihidangkan dan kami semua pun makan. Tiadalah yang menyentuh ikan lempah rebus, melainkan almarhum nek Bojeng seorang. Admin pula paling suka makan tauhu dicampur ikan bilis, bawang Putin, sayur lobak masin Dan digaul bersama sedikit Gula. Makanan tersebut adalah menu asli almarhum nek Bojeng kalau dikebun.

Selepas selesai makan, admin dan mak seliah pun membawa pinggan mangkuk ke tepi sungai untuk dibasuh. Tiba-tiba mak seliah mendapati ada sedikit baki isi ikan dalam periuk tadi. Maka dirasa olehnya, didepan admin.

Mak seliah menjerit.. "Yah nyaman mena juak ikan tok.. Sik pernah Ku rasa ikan nyaman gitok.. Berlemak sekali jak rasanya."

 Maka didengarla oleh almarhum nek Bojeng. Beliau dengan tak semena-mena ketawa Dan berkata.

"Nyaman nak ikan ya?"

Kata make seliah "nak ikan ya sik boleh dimakan kamek orang?"

"Boleh dimakan, tapi mun kitak orang makan, nak sikit jak dimakan bapak Katanya".

Disambung ketawa oleh mak seliah dan admin..

Cerita yang dilalui admin sendiri.

Admin.

No comments:

Mesyuarat dan aktiviti PSMA S12 bagi Tahun Januari 2024

 Syukur Alhamdulillah, Mesyuarat bagi peringkat Cawangan PSMA Spring12 bagi Cawangan Samariang Aman / BBS, Cawangan SK Gersik dan Cawangan B...