Sunday, December 13, 2009

TANAH JAGOI




Inilah tanah Jagoi atau kawasan Kiren (Pangilan penduduk Bidayuh Bau yang bermaksud Melayu atau kawasan orang Melayu), Inilah adalah kerana Kiren itu bermaksud 'melayu'. Jadi jagoi ini adalah hak golongan melayu di Bau.Kebanyakan tuan tanah disini adalah warga kampung Tupong, kampung Sg Bedil dan sekitar Petra Jaya. Kawasan ini adalah berhampiran dengan Serikin. Disinilah juga tempat untuk masyarakat melayu Kuching melarikan diri untuk berselindung semasa kekejaman pemerintahan Jepun semasa era perang Dunia ke II.

Tanah Arwah di Jagoi masih menjadi hak milik keluarga Arwah dan Surat Tanahnya masih disimpan oleh saya. Harapan saya agar Tanah ini tetap kekal menjadi hak milik keluarga Arwah semoga setiap penuntut PSMA dapat ke kawasan ini dan bolehlah ke Kebun yang telah ditinggalkan. Insyaallah kita akan mewujudkan Gelanggang tetap disitu dimana kita akan menganjurkan setiap majlis tamat latihan disitu. Dapatlah merasa suasana Hutan dan kawasan Kebun atau sawah disitu disamping dapat mengeratkan semangat berkumpulan kepada penuntut.

Insyaallah setiap kali saya balik ke Kuching saya akan anjurkan expidisi ke Jagoi bersama-sama penuntut PSMA yang sedia ada.

No comments:

Mesyuarat dan aktiviti PSMA S12 bagi Tahun Januari 2024

 Syukur Alhamdulillah, Mesyuarat bagi peringkat Cawangan PSMA Spring12 bagi Cawangan Samariang Aman / BBS, Cawangan SK Gersik dan Cawangan B...