Saturday, January 22, 2011

Latar belakang Arwah Bojeng bin Sham

40851_141123999254922_100000719690365_244072_7027471_n

Arwah Pak Bojeng Bin Sham mula menuntut ilmu persilatan dengan bapa saudaranya Arwah Hj Jeraei pada tahun 1930.

edit picure nek jeraie 1

Disini saya senaraikan rakan seperguruan Arwah Bojeng Bin Sham semasa belajar dengan Arwah HJ jeraie atau dengan kata lain, anak murid Arwah HJ Jeraei pada waktu itu ialah:

1. Arwah Bojeng Bin Sham38621_122189907826909_100001077019944_116187_8017691_n_300x240

 

 

 

 

 

2. Ngah Nawi

3. Nek Den

4. Nek Rostam

5. Pak Kamin (PSMA Spring12 Cawangan Bau)

6. Pakcik Liu (PSMA Spring12 Cawangan Bau)

ada beberapa lagi penuntut yang telah meninggal dunia tetapi tidak dapat diingati nama mereka.

 

Namun perjuangan yang akan dikenang selamanya adalah perjuangan arwah Pak Bojeng dengan rakan-rakannya iaitu dari 12 perguruan yang berusaha memertabatkan seni persilatan agar dapat bertapak dengan kukuh di Sarawak.

img-Y13150357-0001

Mereka inilah tonggak penubuhan Rumpun Silat Sarawak atau singkatannya dikenali sebagai RSS.

12 Perguruan asal keramat tersebut adalah:

1. Pencak Silat Melayu asli (PSMA Spring12)

Guru: Arwah Bojeng Bin Sham

2. Betawi

Guru: Pak Jambak

3. Sanggar Bunuh

Guru: Bojeng Drahman

4. Seribu Satu

Guru: Jony Kok

5. Hailam Laut

Guru: Cik Bako

6. Hidayah Melayu

Guru: Pak Dahlan

7. Merifat

Guru: Dayang Meriam

8. Pukulan 12

Guru: Hj Yaman

9. Pukulan 7

Guru: Pak Nawi

10: Pak Untah

11. Usop Jol

12. Pak Tahir

Technorati Tags: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Windows Live Tags: Latar,Arwah,Bojeng,Sham,Jeraei,Disini,Ngah,Nawi,Rostam,Kamin,PSMA,Cawangan,Pakcik,Namun,Sarawak,Mereka,Rumpun,Silat,Perguruan,Pencak,Melayu,Guru,Betawi,Jambak,Sanggar,Bunuh,Drahman,Seribu,Satu,Jony,Hailam,Laut,Bako,Hidayah,Dahlan,Merifat,Dayang,Meriam,Pukulan,Yaman,Untah,Usop,Tahir,persilatan,dengan,pada,rakan,atau,yang,dapat,perjuangan,adalah
WordPress Tags: Latar,Arwah,Bojeng,Sham,Jeraei,Disini,Ngah,Nawi,Rostam,Kamin,PSMA,Cawangan,Pakcik,Namun,Sarawak,Mereka,Rumpun,Silat,Perguruan,Pencak,Melayu,Guru,Betawi,Jambak,Sanggar,Bunuh,Drahman,Seribu,Satu,Jony,Hailam,Laut,Bako,Hidayah,Dahlan,Merifat,Dayang,Meriam,Pukulan,Yaman,Untah,Usop,Tahir,persilatan,dengan,pada,rakan,atau,yang,dapat,perjuangan,adalah
Blogger Labels: Latar,Arwah,Bojeng,Sham,Jeraei,Disini,Ngah,Nawi,Rostam,Kamin,PSMA,Cawangan,Pakcik,Namun,Sarawak,Mereka,Rumpun,Silat,Perguruan,Pencak,Melayu,Guru,Betawi,Jambak,Sanggar,Bunuh,Drahman,Seribu,Satu,Jony,Hailam,Laut,Bako,Hidayah,Dahlan,Merifat,Dayang,Meriam,Pukulan,Yaman,Untah,Usop,Tahir,persilatan,dengan,pada,rakan,atau,yang,dapat,perjuangan,adalah

29 comments:

Kai Kasim said...

salam...
boleh kmk tauk cney ktk dpt info tok? terutama nama2 guru n persatuan yg diwakili sidak ya...
sbb mn x slh kmk arwah Nek Chik dr psatuan silat Kibau. yg lbh dikenali sbg Hj Chee Kibau. Thats if i'm not mistaken la... tlg perbetulkan maklumat kmk if kmk salah, coz kmk masih kabur psl tok. Tq

cilired said...

@ saudara Karonizam Kasim
salam kembali saudara, artikel ini merujuk kepada fakta dan buku catitan Arwah Bojeng Bin Sham dan disahkan oleh Guru Utama PSMA Spring12 kini iaitu Guru Emy.

Sebelum artikel ini dipublish saya juga telah melakukan research dengan merujuk beberapa Guru-Guru lama untuk pengesahan.

Diharap jawapan saya dapat menjelaskan kemuskilan pada saudara.

Untuk makluman saudara tujuan asal saya hanya adalah supaya nama-nama ini dapat diingati dan tidak terlipat terbiar kekal tanpa kenangan, malahan kemungkinan sejarah ini akan ditukar ganti mengikut kepntingan orang yang berkepentingan.

Kai Kasim said...

terima kasih..
kmk pn xdpt nk mempertikaikan juak sbb setauk kmk nang belum ada catatan bertulis ttg perguruan atau sejarah silat di swk dlok marek. Mn ada pun just catatan peribadi, namun kmk sokong kpd pihak PSMA kerana tlh menggunakan sbnyk mgkn sumber yg ada utk mendokumentasikan pguruan PSMA pn. Semoga dpt dijadikan rujukan dan bukti utk generasi yg akan dtg. Syabas!

cilired said...

Untuk Hailam Laut yang dibawak oleh Che Bako (Hj Chee Kibau) sememangnya berasaskan mainan kibau. Tadi saya bertanya kepada bapa saya dia bagitau cuma nama perguruan sahaja yang telah digunakan pada awal 70an memang hailam laut tetapi mainannya kibau.
Namun kemungkinan nama perguruan telah diubah kepada nama lain selari dengan keadaan semasa.

Anonymous said...

assalamualaikum saya anak kepada Tuan Haji wan jobli bin Tuanku Mohd GURU UTAMA PERGURUAN SILAT SPRING 12 KHALIFAH BINTULU ayahnda saya berasal dari kuching tapi sekarang menetap di BINTULU kalau mengikut kata ayah saya nama guru ayah saya namanya juga Haji jeraei semasa ayah saya berlajar dulu bersama saudara ayah saya Bujang Jili.....adakah mungkin juga apa yang saya fikir mungin tepat atau sebaliknya...MOHON MAAF SEKIRA APA YANG SAYA FIKIR SALAH,

Anonymous said...

haji chik asal muara tebas.pengasas betawi jati hj hashim.sebenarnya bnyak gik silat di sarawak tk,tapi x di catat sidaknya..silat ya hanya di pake di kpg jak.

cilired said...

Waalaikumusalam kepada saudara anak Tuan Haji wan jobli bin Tuanku Mohd GURU UTAMA PERGURUAN SILAT SPRING 12 KHALIFAH BINTULU, terlebih dahulu saya mohon maaf sebab lambat membalas komen dan persoalan saudara. Pada saya kemungkinan untuk Ayah saudara menuntut dengan Arwah moyang saya memang ada. Kemungkinan beliau juga adalah sahabat Datuk saya iaitu Arwah Bojeng bin Sam. Ini adalah kerana pada masa dahulu golongan mudanya memang sentiasa mencari ilmu diperantauan. Cuma setahu saya Spring12 yang lengkap cuma diperturunkan kepada murid tertentu sahaja. Sekian Wallahuallam..

cilired said...

@ Anonymous dec 22, 2012 9:48PM

Memang saudara pada masa dahulu ada banyak silat tetapi atas sebab perhubungan maka sesuatu perguruan tersebut tidak diketahui umum..

Minor said...

Mun x silap, salah seorang Guru Utama Spring 12 adalah Udak Den (Hamden B Said). Mun x silap juak, beliau adalah salah seorang Pengasas Spring 12. Dengar crita dr sidak bapak2 di kampung, semua sidaknya berguru dengan beliau. Kmk pun pernah belajar ngan beliau, zaman 90an doloklh. Tapi halfway jk. Beliau tinggal di Kampung Tupong Batu (Tupong Koteng).

cilired said...

Assalamualaikum Minor,

Pertama sekali kamek mengucapkan selamat datang ke Blog PSMA Spring12.

Menjawap persoalan saudara Minor:
1. Udak Den (Hamden bin Said) nya ngajar Pukulan 7 dan sendeng spring.

2. Ada 3 perguruan yang sama asal dari Hj Jeraei (Moyang Saya)
i) PSMA Spring12
ii) Pukulan 7
iii) Sendeng Spring

3. 3 Guru Utama yang terdiri dari saudara dekat.
i) Bojeng bin Sham (anak buah HJ Jeraei kpg Tupong-pilihan Guru)
ii) Ngah Nawi (Kpg Tupong saudara Bojeng bin Sham)
iii) Udak De (Hamden Bin Said, juga saudara Bojeng bin Sham).

Pada asasnya ketiga-tiga pertubuhan ini mengunakan asas buah pukulan spring yang sama. Namun berbeza oleh sebab Arwah Bojeng bin Sham mendapat semua 12 pukulan asas dan anakannya sebab dipilih guru (Hj Jeraei).

Sebagai Contoh kita ambil buah "kereta" berbeza dari pembawakkan guru adalah, (jika saudara pernah menuntut)
i) Ngah Nawi - Keretanya macam buah pukulan boxing.
ii) Udak Den (Hamden) - Keretanya dua-dua kaki menuju kedepan.
iii) Arwah Bojeng Bin Sham - Keretanya dengan kaki kanan ke depan.

Sebab nya disini panduan cuma diberi kepada anak murid pilihan guru. Iaitu pada waktu ini murid pilihan HJ Jeraei ialah anak buahnya Bojeng Bin Sham. Sebab kaki kanan ke depan adalah sebab kuda-kuda dan panahan pukulan kedepan dengan momentum berganda (disini tidak semua contoh dapat saya beri atas sebab rahsia persilatan keluarga)

Oleh itu untuk ketiga-tiga silat ini asasnya adalah Hj Jeraei.

Untuk makluman saudara PSMA Spring12 bermula pada awal 70an.

Dekat kampung Tupong ya pun kamek orang ada rumah dan tanah malahan keluarga disia dan berpetunggal ngan Ngah Nawi dan Udak Den.

Saya harapkan anak-anak murid belajar sejarah persilatan dan memahami bahawa spring 12 sarawak adalah untuk orang sarawak dan bukannya memfokus kepada seseorang guru atau jawatan. Yang penting adalah competency atau kelayakkan seseorang dalam mengunakan buah pada waktu terdesak dan boleh mengunakannya sebaik mungkin demi perlindungan diri, keluarga dan masyarakat islam Sarawak khasnya.

Sekian.

Cucu Bojeng Bin Sham.

Anonymous said...

Salam.. Macam mana pula anak murid arwah Bojeng bin Sham iaitu Haimi @ Pak Hai.. kenapa nama beliau tidak ada dalam ni?

Anonymous said...

sori..nak nanyak..siapa pak tahir ya oh ? bukan pak tahir kampung boyan ka ? and if i'm not mistaken ada byk gk guru spring12..salah sorangnya pak buang and pak dillah..coba ktk tyk dgn cikgu amy :)

anak pak tahir boyan :)

Unknown said...

sori..sapa nama org pun blog tok oh..? and sapa pak tahir ya oh ? bukan org kpg boyan kah ? sik salah kmk ada sorang duak gik guru spring12..salah sorangnya pak buang namanya..

salah sorang anak guru spring12..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Salamualaikum kmk in gin Mok madah ngan kitak pecahan spring 12 pecahan ada brapa daripada anak murid tok guru ehsan

Anonymous said...

12 Perguruan asal RSS :

1. Pencak Silat Melayu asli (PSMA Spring12)

Guru: Pak Bojeng Sham

2. Betawi

Guru: Pak Jambak

3. Sangga Bunuh

Guru: Pak Bojeng Drahman

4. Seribu Satu

Guru: Jony Kok

5. Kibau

Guru: Che Bako

6. Hidayah Melayu

Guru: Pak Dahlan

7. Makrifat

Guru: Dayang Meriam

8. Pukulan 12

Guru: Hj Yaman

9. Pukulan 7

Guru: Pak Nawi

10: Pak Untah : Cigundewa

11. Pak Usop Jol : Paris Dendam

12. Pak Tahir : Hailam Laut

Unknown said...

helo ..mok tanyak.
mainan seribu satu di ajar d sine owh?

Leonard Linggi said...

salam..saya nak bertanya.di mana nak belajar silat di bintulu,sarawak?

cilired said...

waalaikumusalam, salam sejahtera. Salam persilatan saya ucapkan. Maaf saya lambat membalas beberapa pertanyaan diatas kerana ada tugasan lain yang menghalang saya dari menjawab persoalan tuan-tuan yang saya hormati.

Untuk persoalan pertama
Guru Haimi @ Pak Hai
Pak Hai cuma meminta kebenaran untuk meneruskan mengajar semasa Arwahyarham Datuk saya meninggal dengan meminta keizinan dengan bapa saya sendiri iaitu anak sulong Bojeng binSham iaitu Mazlan bin Bojeng. Pada masa itu bapa saya Mazlan bin Bojeng cuma memberi kebenaran mengajar buat sementara waktu sehingga satu mesyuarat bersama ahli keluarag dijalankan, Adalah tidak manis untuk berbincang padahal datuk saya beru meninggal. Namun selepas ituPak Hai tidak berjumpa dengan ayah saya anak sulong Bojeng bin Sham maka itu setelah diperhalusi dengan Guru Utama Hazemi bin Bojeng. Diberi masa kepada pihak pak Hai untuk berbincang. Namun setelah tempoh masa yang lama masih tiada maklumbalas malahan apabila blog ini dibina kursus untuk PSMA Spring12 bagi mengkumpulkan semua anak murid ada yang seolah-olah melawan kehendak pihak keluarga dan ada yang menubuhkan sendiri perguruan tanpa kebenaran sebenar ahli keluarga dengan majlis penyeraham watikah yang sah. Saya rasa dan harap jawapam saya menjawab apa yang dipersoalkan diatas sana.

Persoalan untukguru di kampung boyan, rasanya baik saudara yang bertanya berhubung terus dengan Guru Utama Hazemi bin Bojeng sebab dia juga tinggal berdekatan dengan kawasan tersebut.

Unknown said...

assalamualaikum

kmk ingin nak tauk pasal lebih lanjut berkenaan Guru Usop Jol Perguruan Paris Dendam. Mun ktk tauk atau guru2 ktk tauk. tq

Unknown said...

Assalamualaikum..

Kmk nak tauk lebih lanjut berkenaan Guru Usop Jol Perguruan Paris Dendam. Mun ktk n guru2 ktk tauk berkenaan perguruan ya. tq

Anonymous said...

Cari perguruan Spring 12 Khalifah Bintulu..

Anonymous said...

Mun sik slh, salah satu gelanggang sidak nya d kpg kuap dayak.. guru jony kok ya bodyguard alfred jabu.. skali ngan perguruan nya lh.. yalah sik tauk sidak mseg aktif gk sik..

Anonymous said...

Pak buang ngan pak dillah ya anak murid pak nawi.. mainan pak nawi, pukulan 7.. bkn spring 12..

Anonymous said...

Mainan pak buang bkn spring 12.. mainan nya pukulan 7.. anak murid pak nawi..

cilired said...

Rasanya kamek sikda mention tentang Pak Buang main Spring12, cuma dalam artikel diatas mention Ngah Nawi ajak. Ngah Nawi nang ngajar Pukulan 7.

cilired said...

Untuk Perguruan Spring12 Khalifah Bintulu, kmk kurang arif dengan hubungan PSMA Spring12 dengan perguruan tersebut. Tetapi jika boleh diperhalusi dari segi salasilah mungkin sama atau tidak. Wallahuallam bisawaf.

Mesyuarat dan aktiviti PSMA S12 bagi Tahun Januari 2024

 Syukur Alhamdulillah, Mesyuarat bagi peringkat Cawangan PSMA Spring12 bagi Cawangan Samariang Aman / BBS, Cawangan SK Gersik dan Cawangan B...